Maandopening

sep 09

Afgelopen maandag 3 september hadden we met groep 5 de 1e maandopening van dit schooljaar. We hebben vooraf in de klas gesproken over wanneer je bijzonder bent. De leerlingen noemden in eerste instantie dingen als: wanneer je op tv komt, wanneer je beroemd bent of wanneer je in de krant staat. Helaas gelden bovenstaande dingen lang niet voor iedereen…. dus zijn er maar weinig bijzondere mensen.
Gelukkig werden er gaandeweg het klassengesprek ook andere dingen genoemd, zoals: wanneer je iemand helpt of iedereen in bijzonder.
Dat laatste is helemaal waar. In het boek: “Jij hoort bij Mij”, wordt dat ook heel mooi verteld. Het boek gaat over het Nerflander volk. Zij zijn druk met elkaar stickers te geven. Een ster als je iets goeds hebt gedaan. Maar wanneer je domme dingen doet of er niet zo mooi uitziet, krijg je een grijze stip. Hoewel Wout goed zijn best doet, mislukt alles steeds en krijgt hij alleen maar grijze stippen. Hij voelt zich echt niet bijzonder. Totdat hij Lucia ontdekt, bij haar blijven de stickers niet plakken. Ze verwijst Wout naar Eli, de Maker van de Nerflanders. Hij vertelt Wout dat hij bijzonder is omdat hij is gemaakt door Hem. Niet om wat hij kan dus, maar om wie hij is!
Na het lezen van het boek hebben we met elkaar nog het lied: “Je bent bijzonder.” van Herman Boon gezongen.

Juf Agnes