Van Gogh museum

dec 12

Door: Julia Cardol en Pepijn Zwakhals

Wij zijn op maandag 2 december naar het van Gogh museum geweest en hebben een eerst een rondleiding gehad en daarna hebben we een workshop gehad

Rondleiding

In het museum zijn groep 7 & 8 opgesplitst in vier groepen, elke groep kreeg zijn eigen gids die de groep een korte rondleiding door het museum gaf, mijn rondleiding begon toen we boven waren met een stukje vertellen en wat vragen stellen. Bij sommige schilderijen bleven we staan om er eens goed naar te kijken en te vertellen wat je erin zag. Zo konden we ervaring op doen voor de workshop. Achter elk schilderij zat een verhaal. Door de schilderijen te bekijken kon je goed zien hoe van Gogh schilderde. Ik denk dat iedereen wel wat heeft geleerd. Want door de schilderijen te bekijken kon je het hele leven van van Gogh zien. De rondleiding was helaas niet zolang, maar misschien is dat ook wel goed als je kinderen bent. Zelf vond ik de rondleiding erg leuk en had het liever wat langer gehad.

Schilderen en Schilderijen

In het museum hebben we geleerd dat van Gogh erg slordig schilderde en met veel strepen, hij schilderde met veel snelheid en liet graag veel beweging in zijn schilderijen zien. We hebben meerdere schilderijen over het instituut waar hij tijdelijk verbleef gezien. Toen we zo goed als klaar waren met de rondleiding vroeg onze gids welk schilderij we nog wilden zien. Ik zei dat ik de vaas met zonnebloemen nog wilde zien, ik had niet verwacht dat ze dat in het museum hadden, maar ze hadden het. Dat schilderij was het bekendste schilderij van het museum en één van de bekendste werken van van Gogh. Er waren dus veel schilderijen en er was veel van te leren.

De workshop

Na de rondleiding hadden we een workshop, toen we binnen kwamen zagen we als eerst drie tafels met allemaal krukken en bij elke kruk op de tafel lag een papiertje met daarop een kroontjespen en een bamboe pen erop. Toen mochten we een plekje zoeken en kregen we een schort. Met de pennen hebben we een kaart gemaakt met de schildertechniek van Vincent van Gogh en de kaarten zijn heel mooi geworden maar we hadden niet heel veel tijd, dus sommige zijn ook nog niet klaar. Maar ze zijn wel mooi en op school gaan we nog iets in die kaarten schrijven.