Rekenproblemen

mrt 05

Vandaag ging de rekenles over gewicht en inhoud.
We hebben niet alleen uit het boek gerekend, maar zijn in groepjes ook bezig geweest met het oplossen van rekenproblemen.
Bij het 1e probleem moesten de leerlingen gaan berekenen in hoeveel dagen ze ongeveer de inhoud van een volle emmer zouden drinken. Dan moet je dus weten hoeveel je ongeveer drinkt en hoeveel er in een emmer gaat. Hierover werd druk overlegd.

Bij het 2e probleem ging het over de grootte en het gewicht van voorwerpen. De leerlingen moesten op zoek naar een heel groot voorwerp dat minder woog dan een heel klein voorwerp. Eén groepje kwam uit op een grote, maar lichte doek en een kleine, maar zwaardere banaan. Bij een ander groepje vonden de leerlingen een grote, maar lichte plastic tas en een klein, maar zwaarder pakje drinken.

Bij het 3e probleem moesten er voorwerpen met (ongeveer) een bepaald gewicht en een bepaalde inhoud worden gevonden. Er moest ook nagedacht worden of 30 gram meer of minder past bij ongeveer. Ze kwamen tot de conclusie dat bij een kilo 30 gram niet zoveel uit maakt, maar wanneer je iets moet zoeken van 5 gram is een verschil van 30 gram wel veel te veel.

Het was een gezellige, leerzame les waarbij de hersens gekraakt hebben!