Kanjertraining groep 4

okt 29

In groep 4 hebben wij het boek ‘Max en de klas’ en daar lezen wij regelmatig een verhaal uit. De verhalen zijn er op gericht om de kinderen oplossingen te laten bedenken bij de problemen en situaties die gebeuren in de klas van Max.

Ook moeten alle kinderen in groep 4 een ‘Dit ben ik’ spreekbeurt houden. De naam zegt het al, de kinderen vertellen aan de hand van een PowerPointpresentatie of een aantal voorwerpen iets over zichzelf. Zo leren ze op een laagdrempelige manier om voor de klas te staan en iets te presenteren. Het is leuk om te zien dat de kinderen zelf goed bedenken wat ze willen vertellen en willen laten zien.

Daarnaast hebben wij af en toe de ‘binnenstebuiten kring.’ De kinderen zitten dan tegenover elkaar en bespreken verschillende onderwerpen. Na een minuut draait de binnenkring een plekje door en zit je tegenover een ander kind. Deze kring leert de kinderen hoe je contact met iemand maakt, en hoe je een gesprek voert.

Natuurlijk doen we ook andere werkvormen waarbij we soms gebruik maken van het speellokaal. We doen diverse spelletjes die erop gericht zijn dat de kinderen oefenen met samenwerken en vertrouwensoefeningen.
Deze week hebben we ‘krantenmeppertje’ gedaan. De kinderen hebben zelf bedacht wat dit met kanjertraining te maken kan hebben, en bedachten dat je iemand wel moet kunnen vertrouwen omdat je met de krant geslagen wordt. Dat moet niet te hard gaan, en alleen op je knie, want anders is het geen leuk spelletje. Tijdens het spel bleek dat de kinderen zelf allemaal op een goede manier meededen en dat we er een leuke spelactiviteit van hebben gemaakt.