Maandopening

feb 13

Kort verslag van ‘Maandopening groep 8’ d.d. 16-1-2012:
Het is alweer bijna een maand geleden, maar toch: de maandopening van groep 8 was bijzonder. Het draaide bij deze maandopening om ‘Driekoningen’; een feest waarmee al in de 4e eeuw de verschijning van de ‘vleesgeworden Zoon van God op aarde’ werd gevierd in de Oosters-orthodoxe kerk.
Het feest, gevierd op 6 januari, is door de Rooms-katholieke kerk verplaatst naar 25 december en draait om het bezoek van de drie koningen die Jezus geschenken aanbieden en aanbidden.

Groep 8 heeft de de maandopening als volgt uitgevoerd:
1. Eerst een PowerPoint-presentatie over ‘Driekoningen’ en een uitleg van de koninklijke cadeaus die de koningen/ wijzen hadden meegenomen.
2. Daarna een toneelstukje waarin te zien was hoe de koningen op een markt de cadeaus hebben uitgezocht.
3. Vervolgens een korte uitleg van ‘komt laten wij aanbidden’. Dit betekent meer dan ‘komt laten wij cadeautjes geven’; met aanbidding laat je zien dat je van God houdt en hem belangrijk vindt. Dat kan ook met een tekening, een lied of een dans…
4. Aansluitend een prachtige dans van alle meiden uit groep 8 op het Zuid-Afrikaanse lied ‘In de hemel is die Heer’ (filmpje is te zien op Youtube).
5. Tot slot heeft heel groep 8 gezongen ‘Mijn God is zo g-o-e-d’, waarbij bleek dat veel kinderen uit de andere klassen dit lied ook al goed konden meezingen (:

Het was een afwisselend half uur waarin groep 8 zich lekker kon uitleven.
Wanneer mogen we weer!?