Kanjeroefening

sep 08

Zoals u heeft kunnen lezen in de nieuwsbrief, proberen we dagelijks tijd te maken voor een kanjeroefening. Vandaag was dat een oefening in het speellokaal. De leerlingen stonden in een grote kring en steeds werd er een leerling met de ogen dicht door de kring gestuurd. Deze leerling werd ‘opgevangen’ door een klasgenoot en daarna weer rustig ‘doorgestuurd’ naar een andere klasgenoot. Langzaam maar zeker liepen er steeds meer kinderen met gesloten ogen door de kring. Bij deze oefening gaat het om vertrouwen. Vertrouw je je klasgenoten zo dat je zelfs met ogen dicht door de kring durft te lopen en er op te vertrouwen dat je met niemand botst. Maar ook: ben jij te vertrouwen? Vang jij je klasgenoot op en stuur je hem of haar weer ‘veilig’ door de kring. De gesprekken hierover zijn vaak nog belangrijker en interessanter dan de oefening zelf. Wat maakt dat je je klasgenoten wel of niet vertrouwt en wat dapper dat je dat durft te zeggen. Maar ook: wat is er nodig om wel iedereen te vertrouwen?