Werken in groepjes

okt 16

In groep 7 leren onze kinderen steeds vaker, langer en beter zelfstandig te werken. Het is belangrijk dat elk kind gestimuleerd wordt zelf oplossingen te bedenken. Dat is soms nog best lastig, maar als het dan toch lukt, voelt dat echt als een stap vooruit!

Naast zelfstandig werken, leren de kinderen ook samen. Dit samenwerkend leren is een andere belangrijke vaardigheid. Zowel sterkere leerlingen als leerlingen die meer moeite met de stof hebben, leren hiervan. Samenwerkend leren sluit aan bij de huidige maatschappij. Je kunt het doen in tweetallen, maar ook in groepjes. De afgelopen weken hebben we op die manier gewerkt aan muziek. De leerlingen hebben zich in groepjes van vier of vijf verdiept in een muzieksoort. Ze mochten zelf een muzieksoort kiezen. Daarover hebben ze vragen beantwoord met behulp van boeken, tijdschriften en internet. Vrijdag 10 oktober hebben ze de uitkomsten van hun onderzoek gepresenteerd aan de hele klas. Elk groepje had een powerpointpresentatie voorbereid. De leerlingen hebben erg hun best gedaan om die presentatie zo muzikaal mogelijk te maken. Elke leerling had een eigen taak. Sommige groepjes lieten muziek horen via internet. Anderen lieten een filmpje zien. Ook waren er kinderen die zelf muziekinstrumenten hadden meegebracht en daar stevige rockmuziek op maakten. Een paar muzikale meiden lieten hun ingestudeerde hiphop-danspasjes zien. Super leuk!

Op deze manier heeft groep 7 in een paar weken geleerd welke muzieksoorten er allemaal zijn. Van vijf muzieksoorten hebben ze elkaar verteld waar die muziek nou eigenlijk vandaag komt, hoe je die muziek kunt herkennen, welke artiesten bij die muzieksoort horen en wat er zo leuk of juist niet leuk aan is.