Pesten, plagen, buitensluiten.

mei 27

Op maandag 26 mei hebben we in groep 5 een ochtend besteed aan pesten / plagen / buitensluiten. Dit naar aanleiding van signalen die ik van diverse ouders en kinderen kreeg. Groep 8 had deze ochtend een workshop, dus een mooie kans om met groep 5 wat dieper en langer op het onderwerp in te gaan.
We zijn begonnen met een persoonlijk verhaal en daarna hebben we “over de streep” gedaan. Ik noemde steeds een stelling waarbij de kinderen konden kiezen tussen eens en oneens. Op sommige momenten was het best spannend om alleen of met een paar aan de ene kant te gaan staan, wanneer de rest van de groep aan de overkant staat.
Gelukkig durfde de leerlingen eerlijk te zijn, aan te geven wanneer ze zich gepest of buitengesloten voelen. Maar ook te vertellen welk gevoel dit hen gaf. Het was een mooie, indrukwekkende ochtend. We hebben gelachen, gehuild, excuses gemaakt en de wens uitgesproken met elkaar om zonder pesten / buitensluiten verder te gaan! En tot slot hebben we elkaar mooie complimenten gegeven, daar wordt iedereen blij van!
Juf Agnes

hallo iedereen,
wij hebben maandag 26 mei.
het over plagen en pesten gehad,
we moesten stellingen doen.
de ene kant was eens en de andere ,
kant was oneens.
als voor beeld deed de juf,
vind je een rode kleur mooi.
liefs esther en iris

hallo iedereen wij gaan ons even voorstellen wij zijn Lisa Nicky en Maud wij hebben maandag 26 mei het over pesten en plagen gehad. het was heel leerzaam en boeiend natuurlijk ook intressant. de juf had de klas door de helft gedaan en dan was de ene kant eens en de andere kant oneens. bijvoorbeeld dan vroeg de juf wordt je wel eens gepest of geplaagd en als dat zo was moest je bij eens staan en als je niet werd geplaagd of gepest dan moest je bij oneens gaan staan Groetjes Nicky Lisa Maud

wij hebben 26 mei het spel,over de lijn gedaan met dingen over pesten.vijf kinderen werden gepest. we moesten eerlijk zijn en we moesten een kant kiezen,de kanten waren,eens en oneens.het was erg gezellig met zijn alle maar het was ook erg verdrietig.
lars, mark en stein

Beste mensen
We hebben maandag 26 mei, gesproken over pesten.
De juf stelde wat vragen.
Aan de ene kant stond eens en aan de andere kant stond oneens.
Het begon met makkelijke vragen zoals vin je rood een mooie kleur.
Natuurlijk kozen wij voor eens.
Maar de vragen werden de vragen steeds moeilijker.
Zoals vin je pesten leuk, natuurlijk gingen we naar oneens.
Het was heel simpel want oneens = nee en eens= ja
Dat is eigenlijk heel simpel.
Maar de vragen werden moeilijker toon kwam heb je wel eens gepest.
De kinderen waren eerlijk en zegden wat ze gedaan hadden.

Groetjes David en Janieck