Natuur en techniek

mrt 04

Hallo allemaal,

Met natuur en techniek werkten we over krachten en energie. Vandaag hebben we daarover verschillende opdrachten gedaan.
We hebben gekeken hoe energiezuinig de school is, door bijvoorbeeld te kijken of er dubbel glas is. Dat dubbel glas was er.
We hebben ook gekeken of de lichten op de wc uit waren, als er niemand was. Dat was ook zo.
Ook zijn we bij allebei de koffiezetapparaten wezen kijken of ze aan stonden of uit. Beneden stond ie aan en boven stond ie uit. Maar boven konden het toch nog beter door de stekkers eruit te halen. Dit is een tip.
Een andere tip is om zo min mogelijk tegen de radiotoren aan te zetten dan heeft de verwarming minder stroom nodig om goed te werken.

De andere groep heeft in de klas gewerkt met Spektro. We hebben een stroomkring gemaakt. Hiervoor hadden we batterijen als energiebron. We hadden lichtjes aangesloten, die gingen branden. We hebben ook een achterlichtje aangesloten, die brandde ook. Dat komt doordat de stroomkring helemaal rond gemaakt was met stroom en we + en – draden hadden aangesloten. Er was ook een propeller, die konden we laten draaien. Dat lukte ook.

Het was erg leuk om te doen, omdat het iets anders is dan de gewone biologieles. Het was ook leerzaam, want we hebben geleerd dat de school best energie zuinig is.

Groetjes, Jasper, Mehret, Ruth, Raymond, Isah, Luca, Fabian, Joost, Julia, Merel, Maud, Joël en juf Agnes