Corien Oranje op school

sep 30

Donderdag 29 september was de schrijfster Corien Oranje op school. Een aantal kinderen van groep 5 had in de klas al vragen opgeschreven. Corien heeft op de meeste vragen een antwoord kunnen geven.

Brodie: Hoeveel boeken heeft u geschreven en hoe heet de plaats waar u werkt?
Corien: Ik heb ongeveer 40 boeken geschreven. De plaats waar ik werk heet: ons huis.

Jelle: Hoe schrijft u ze?
Corien: Ik typ de boeken.

Sam: Waarom bent u schrijfster geworden?
Corien: Omdat mijn moeder ook schrijfster was.

Lois: Hoe bent u schrijfster geworden?
Corien: Ik heb in Indonesie gewoond en daar kwam er een juf bij mij die mij leerde hoe ik schrijven moest. Ook deed ik een cursus van de LOI.

Loek: Wat is het leukste boek dat u hebt geschreven?
Corien: Mees zonder vrees.

Maxim: Heeft u een man?
Corien: Ik heb een man en 4 kinderen. Een jongen van 17 en drie jongens van 13.

Jochem: Hoe oud was u toen u ging schrijven?
Corien: Ik was 40 jaar, nu ben ik 48. Ik schrijf dus nog maar 8 jaar.

Annika: Van wie bent u fan?
Corien: Ik ben fan van Vrouwke Klapwijk en Roald Dahl.

Casper: Wat is uw grappigste boek?
Corien: De frikadellenbende.

Verder geeft de schrijfster een paar tips om aan inspiratie te komen om een boek te schrijven. Kijk bijvoorbeeld eens goed naar je familie. Misschien heb je een broer(tje) of zus(je) waar je wat over kunt schrijven en bij het schrijven moet je ook altijd wat overdrijven. Een andere tip is: kijk in de krant. Als je een bericht leest, kun je daar van alles bij bedenken.
De kinderen vonden het superleuk schreven ze later. Ze vonden dat de man van Corien een grappige naam heeft, hij heet: Dik Mak. Hij wordt weleens Big Mac genoemd. Mischa heeft naar de namen van haar kinderen gevraagd, maar het antwoord is hij helaas weer vergeten. Op Elsje maakte het verhaal van een vriend van de drieling veel indruk; hij kreeg een ongeluk toen hij op zijn pony reed. Daarna werd er een deel van zijn been geamputeerd. De jongen was heel goed in allerlei sporten. Na zijn ongeluk gaf hij zijn lievelingssport, zwemmen, niet op. Zodra het weer een beetje ging, was hij in het zwembad te vinden. Hij heeft zelfs prijzen gewonnen. Corien schreef hier een boek over.
We overdrijven niet wanneer we zeggen dat we het erg fijn vonden dat de schrijfster bij ons wilde komen.

groeten,
Inge