Over ridders en jonkvrouwen in kastelen

mrt 09

In groep twee werken de kinderen momenteel over kastelen, ridders en jonkvrouwen. Vanaf de eerste dag zijn de kinderen erg enthousiast. We zijn begonnen met een groepswerk. De kinderen van groepje geel hebben samen een kasteel gemaakt van een doos, kokers en papier. Het kasteel is voorzien van een ophaalbrug. Vervolgens mogen alle kinderen er om de beurt mee spelen. Een grote doos met playmobil spullen maakt het compleet. Allerlei verhalen worden bedacht. De kinderen hebben ook geluisterd naar het verhaal van Bas. Bas gaat ook naar een kasteel en maakt daar van alles mee.
De naam Bas begint met de b. Deze letter hebben de kinderen deze week geleerd. Er hoort ook een versje bij.
b is de boom
de bal ligt erbij
bijt hem niet stuk
die bal is van mij

Bij dit versje hoort een mooie plaat. We hebben samen nog veel meer b-woorden gezocht. Dit kunnen de kinderen al goed. Ze mogen ook spulletjes meenemen voor op het letterbord. In de letterhoek maken ze een werkblad over de nieuwe letter. Als ze klaar zijn zetten ze een kruisje in het werkboekje. De juf weet op deze manier dat de kinderen het werkblad gemaakt hebben.
Inmiddels zijn er ook al prachtige tekeningen gemaakt van kastelen. Als de kinderen klaar zijn met het kasteel mogen ze zichzelf erbij gaan maken. Met groot enthousiasme wordt eraan gewerkt. De kinderen leren ook heel veel over de kastelen, ridders en jonkvrouwen. Waarom werd er vaak een gracht om het kasteel gegraven? En waar waren de kantelen voor? De ridders droegen een maliënkolder en hadden een eigen wapenschild. Elke dag leren wij weer iets nieuws. Bouwplaten worden nagebouwd en wij zingen over ridder Fideel. Hoera!