Een echt schrijfster in de klas

Groep 4/5a

okt 13

Dinsdagmiddag 11 oktober zat groep 4/5a verwachtingsvol klaar om Lizzy van Pelt te verwelkomen in de klas. Lizzy van Pelt is kinderboekenschrijfster en kwam in groep 4-8 een uur in de klas om van alles te vertellen over het vak schrijfster en de kinderen enthousiast te maken voor boeken en lezen. Lizzy had een grote koffer bij zich vol met boeken en andere handige spullen voor een schrijfster. Ze heeft verteld over allerlei boeken die ze heeft geschreven, daarvan mochten wij er ook één hebben: ‘pier de mier.’ Ze heeft voorgelezen uit een gedichtenbundel en die gedichten waren erg grappig. Ook leerde ze ons wat een ‘echoputgedicht’ is. Dat is een gedicht waarbij het laatste stukje van een woord het eerste stukje is van de nieuwe zin. Snapt u het al..?!  Bijvoorbeeld de echo van fiets is iets. Lizzy zegt:” Ik reed laatst door het dorp op mijn fiets (de kinderen zeggen ‘iets’) en iets is dan het eerste woord van de nieuwe zin. Dat klinkt misschien makkelijk maar het is nog best lastig om woorden te bedenken waarvan het laatste stukje wel een bestaand woord is! In groep 4/5a zitten ook een aantal kinderen die erg veel talent hebben voor het schrijven van verhalen/ verslagen en gedichten. Een paar kinderen mochten een stukje voorlezen uit eigen werk en daar was Lizzy erg van onder de indruk! Wie weet zitten er wel echte schrijvers en schrijfsters in spe in deze groep! Lizzy kan heel goed vertellen en voorlezen, maar kan ook goed grapjes maken. We hebben dan ook een gezellige middag gehad met Lizzy in de klas.