Bezoek aan 't Gilde in Gorinchem (2)

apr 02

Op 27 maart is groep 8 met twee moeders en een meester afgereisd naar Gorinchem om een middag te knutselen op ’t Gilde. Een aantal leerlingen hadden de sfeer al een beetje gesnoven tijdens open dagen of een doemiddag, maar nu mocht de hele klas een keer langskomen.
Het was een prachtige dag om te fietsen en omdat we niet de kortste weg namen, hebben we ook even kunnen zwaaien naar het Lyceum, De Windroos, De Uilenhof en het Gymnasium Camphusianum.
Bij ’t Gilde aangekomen heeft Adriaan Bok eerst verteld wat ’techniek’ inhoudt en wat voor vakken er allemaal worden gegeven. Na een korte instructie zijn onze jongens èn meiden (die zien ze niet zo vaak op ’t Gilde!) aan de slag gegaan met afschrijven, hout zagen en vijlen, timmeren en pimpen. Resultaat: een bootje met een ‘rubbermotor’!!! -sommigen hadden zelfs nog de tijd om een zeil of een spoiler op de boot te knutselen-

Tijdens het werk kwam er ook nog een oude bekende langs die zeer benieuwd was hoe groep 8 het maakte. De kinderen vonden het ook leuk om meester Jaap weer te zien en links en rechts werd er wat bijgekletst.

Als spetterend einde werden alle bootjes onderworpen aan de waterproef in de waterbak: vaart het bootje echt, en hoe ver komt die dan? Deze proef werd overtuigend gewonnen door Bart, die door een extra motortje net 10 cm verder kwam dan de nummer 2 (:

Met de bootjes onder de snelbinders keerden we terug naar Hoornaar. Het was een geslaagde dag met op het eind een paar spannende momenten toen jongens ‘de stal roken’ en zonder te kijken ineens overstaken. Hopelijk vergeten ze op hun toekomstige fietstochtjes naar Gorinchem niet alles van de verkeerslessen en School op Seef…

Meester Govert