Excursie naar Den Haag

jan 10

Al weken keken de kinderen van groep 7 en 8 uit naar de excursie naar Den Haag. Een nadeel van deze excursie was wel dat de kinderen al om 7.45 op school moesten zijn, en dat op de maandag na de vakantie. Gelukkig was iedereen op tijd en konden we in auto’s vertrekken naar Den Haag. Deze dag zouden we meer gaan leren over de Nederlandse regering.

Eerst zijn we naar Madurodam geweest voor een leuk en interactief spel, genaamd: Democracity. De kinderen moesten in groepjes een politieke partij oprichten, een slogan bedenken en ook beleidspunten opschrijven. Nu konden ze deelnemen aan de gemeenteraad van Democracity. Daarna werd er op een kleed een stad gebouwd van houten gebouwen. Dat ging natuurlijk niet zomaar. Over alle gebouwen werd gestemd en moest de politieke partij verantwoorden waarom juist dit gebouw in de stad moest worden gezet. Uiteindelijk was de stad gebouwd en gingen we door met het volgende onderdeel: een speurtocht op een tablet door Madurodam. De kinderen kwamen zo langs allerlei belangrijke plekken in Nederland die te maken hebben met de poltiek. Ook hebben ze de kindermiljoennota ingevuld, waarbij ze zelf mochten bepalen hoeveel geld alle ministers zouden krijgen. Leuk was ook dat de kinderen even een poosje zelf in Madurodam mochten rondlopen en zichzelf konden vermaken.

’s Middags stond de Tweede Kamer op het programma. Eerst moesten we allemaal door de beveiliging. Riem af, horloge af, jas uit, door een poortje lopen (en hopen dat de pieper niet af gaat 😉 Dat vonden sommige kinderen best spannend, maar gelukkig mochten we allemaal mee! Eenmaal binnen gingen we met de roltrap (die het niet deed) naar de publieke tribune en daar werd ons veel verteld over wat er gebeurt in de Tweede Kamer, wie waar zit en mochten we vragen stellen aan onze begeleider. Dat was erg interessant! We kwamen er wel achter dat de kabinetsleden enorme Knoeiers zijn in het K-vak van Kabinet. Er waren heel veel Koffievlekken te zien die er niet schoongemaakt konden worden. Dus wij onthouden het K-vak meer van Koffievlekken dan van Kabinet!

Als laatste hebben de kinderen nog een speurspel op het binnenhof gedaan, waarbij ze op zoek moesten naar antwoorden op allerlei moeilijke vragen. Sommige van ons hebben zelf nog een bekende politicus gezien!

Al met al was het een leerzame en gezellige dag en gaan we nu in de klas nog verder werken rondom het project ‘Politiek en beleid.’ Kijkt u ook nog bij de foto’s om een indruk te krijgen van deze dag?! J

Albums kunt u vinden op de website.