Op excursie naar Leersum met de boswachter mee

mei 09

We hebben er lang naar uitgekeken, maar donderdag 8 mei was het zover… Groep 3 en 4 ging een dagje naar het bos. Eerst moesten we een halfuurtje rijden, toen kwamen we aan in Leersum (Utrechtse Heuvelrug). Juf Janette en juf Gerlinde hadden mierencake gebakken, die werd lekker opgegeten door de kinderen en de moeders. Daarna mocht groep 3 met de boswachter mee en ging groep 4 naar een mooi stukje hei/bos om daar boompje te klimmen, te voetballen, jeu de boules spelen, stukje wandelen en verstoppertje te spelen. Toen was het voor ons tijd om met de boswachter mee te gaan. De boswachter had echte camouflagekleding aan en een mooie hoed op.

Aan de rand van het bos legde de boswachter een spelletje uit. Boswachter Jelle zou zich in het bos verstoppen en op een fluitje blazen en wij moesten hem zoeken. Het was hierbij belangrijk om elke keer even stil te staan en goed te luisteren waar het geluid vandaan kwam. De kinderen hadden de boswachter snel gevonden en gelukkig was er niemand verdwaald. Boswachter Jelle vertelde dat er veel vogels in het bos zitten en dat wij moesten gaan luisteren naar het gefluit. We moesten allemaal tegen een boom gaan zitten met onze ogen dicht en zonder geluid te maken. Boswachter Jelle had een vogellokfluitje en inderdaad hoorden we na een tijdje steeds meer vogels fluiten.
In het bos zitten ook veel bodemdiertjes. Dan moet je goed kijken om ze te zien. In tweetallen kregen de kinderen een potje om 5 bodemdiertjes in te verzamelen. De kinderen vonden: pissebedden, mieren, allerlei soorten spinnen, kevers en ook een salamandertje. Natuurlijk moesten we de beestjes wel weer vrijlaten.
Toen begon de wandeling door het bos. Boswachter Jelle heeft ons heel veel laten zien en heel veel verteld. Zo hebben we de slaapplek van een ree gezien, een dassenburcht, een slangennest, allerlei soorten poep, een dierenhotel in de wortels van een omgevallen boom, maar echt wild hebben we helaas niet gezien. We hebben wel een dode ree gezien. Die was de dag ervoor aangereden en die hebben ze op een plek gelegd waar een camera is geïnstalleerd. De boswachters willen namelijk weten wat er nu gebeurd met een dode ree (wie er komt kijken en wie het opeet). Dat vonden we wel een beetje zielig maar we hebben de ree wel goed kunnen bekijken (de ree was overigens nog zonder bijtwonden enzovoort).

Jammer genoeg was de rondleiding na vijf kwartier weer voorbij. Het was echt heel erg leuk en leerzaam. Als laatste hebben we in het bos gegeten en toen gingen we naar huis. Gelukkig hebben we maar één klein buitje gehad en verder is het droog gebleven. Het was een superleuke dag!