Herfst in de klas

nov 10

Na de herfstvakantie zijn wij begonnen over de herfst. In de natuur is er van alles aan de hand. In de klas komt dit uitgebreid aan bod. De kinderen ontdekken dat paddenstoelen geen zaadjes hebben maar sporen. Er zijn veel verschillende paddenstoelen: o.a. de vliegenzwam, eenhoorntjesbrood, de inktzwam en het elfenbankje. In groep 1 kwam er een kind met prachtige paddenstoelen naar school. Wij mochten ze ook bekijken. Wat een geluk!
De kinderen hebben de letter ‘ P ‘ geleerd van paddenstoel. In de letterhoek kunnen zij ermee aan de slag.
Over de dieren is er ook veel te vertellen. We hebben prachtige filmpjes gezien over het eekhoorntje. Enthousiast zingen de kinderen inmiddels het liedje over ‘de eekhoorn’ van Dirk Scheele. Het egeltje houdt een winterslaap. In een aflevering van Huisje Boompje Beestje was dit prachtig te zien. Verder hebben de kinderen het verhaal gehoord van Iris en Michiel die in de klas ook over de herfst werken. Dit verhaal hebben wij in de klas nagespeeld. De kinderen vonden het geweldig. Net als in het verhaal mochten de kinderen zich verstoppen in de klas. Ze deden net alsof zij egeltjes waren die een plekje zochten om te gaan slapen. Daarbij spraken wij af dat het allemaal egeltjes waren met witte petten. Hoe konden de kinderen ervoor zorgen dat ze geen ruzie zouden krijgen over hun verstopplekjes? Dit lukte gelukkig goed.
Dit was het voor deze week. We sluiten af met een mooi opzegversje:
Een grote dikke kriebelspin,
klom langs een stam de bomen in.
Spon een web zo groot als de zon,
zodat hij daarin slapen kon.
Slaap maar lekker kriebelspin ,
dan kan ik mijn bedje in.
’t Is daar zacht en warm en droog
En gelukkig niet zo hoog.