Vlinders

jun 23

In groep 1 werken we over rupsen en vlinders.
Bij De Vlinderstichting hebben we een “Koolwitjespakket” gekocht.
De eitjes, rupsen en poppen werden in mei bezorgd.
We hebben alles in de vlinderkast gedaan met verse koolblaadjes.
De kinderen zagen de rupsen bewegen en heerlijk eten. Echte “Rupsjes Nooitgenoeg”.
De 5 opgestuurde poppen zijn allemaal uitgekomen en de kinderen genoten zichtbaar als er weer een
vlinder “geboren” was. U kunt dat ook wel zien op de foto’s!
Met een speciale “greep” nemen we de vlinders mee naar buiten.
Daar kunnen de kinderen ook nog even genieten en de vlinder van heel dichtbij bekijken.
Dat het erg veel indruk maakt is duidelijk…tijdens het pauzehapje heeft Matz een stukje komkommer over
en zegt: “kijk juf, een roltong van een vlinder!”
Zelfs uit andere groepen komen kinderen met hun vlinders langs… “zelf gevangen, hij vloog
zomaar in het potje!”
We hebben ook prachtige afbeeldingen van andere vlinders gezien en verschillende namen geleerd:
Atalanta, Kleine zandoogje, Oranje zandoogje, Citroenvlinder, Dagpauwoog, Boomblauwtje….
Als ik vroeg welke vlindersoort wij hebben hoorde ik soms: “Eh…een Witkooltje!”
Er zijn tot nu toe wel 15 vlinders vrij gelaten. De kinderen zien ook “onze” vlinders vliegen in hun tuin,
“oh mama, daar vliegt ons Koolwitje!” Tot slot nog een mooi lied over Rupsje Nooitgenoeg!
Onder foto’s vindt u een fotoalbum over de vlinders in de klas.