Excursie gemeentehuis

mrt 29

Excursie naar gemeentehuis

In de raadzaal hangt een groot schilderij van koning Willem-Alexander. We gingen naar de raadzaal, daar had je verschillende stoelen en tafels. Een tafel met stoelen en op de tafels stonden microfoontjes. Deze deden het niet. Ze gingen het zeggen en ineens gingen er lichtjes branden, maar nog steeds deden ze het niet. Opeens stond er op een klein schermpje gemeente Giessenlanden. Juf Elisabeth mocht met de koning praten en hem een hand geven. De gemeente moet niet alleen vergaderen, nee ze zorgen ook voor bomen die zijn gepland. Er is ook een trouwzaal daar hangen allemaal schilderijtjes.
Bij die ene deur kom je er alleen in als je de sleutel hebt, daar zie je allemaal verschillende hokjes waar allemaal mensen zitten te werken. We gingen een kamertje binnen, daar aan de muur hing een plattegrond. Ik weet alleen niet meer waar de plattegrond van was. Er was een trap, toen we de trap opgelopen waren liep er een meneer hij heette de joker en juf Elisabeth zei dat die meneer altijd grapjes maakt. We liepen verder daar was weer een kantoortje daar was ook een meneer die heel goed kon schaatsen zei juf Elisabeth. Er was een mevrouw die zwaaide naar ons en natuurlijk zwaaide we terug. Het is er echt een doolhof, er was nog een mevrouw die zwaaide ook weer en we zwaaide weer terug. Deze mevrouwen zijn heel belangrijk, want die zorgen voor de afspraken van de burgemeester.
In de kamer van de burgemeester hangt een tv aan de muur en staat een bureau en stoelen. Jammer dat de burgemeester er niet was, dan zouden we hem laten schrikken zei juf Elisabeth. We hebben een filmpje voor de burgemeester gemaakt misschien stuurt hij wel wat terug. Er was een doosje en daar zat de keten van de burgemeester in. Juf Elisabeth deed hem om en omdat Job jarig was mocht hij hem ook om, Joyce mocht hem ook om. Daarna mocht nog iemand hem om, dat was een meisje namelijk ik. Dat was echt leuk! Er was ook een kantine en een keuken.

Ik vond het heel leuk, misschien ga ik er later werken.

Door: Louise

Excursie gemeentehuis

Vandaag gingen we met groep 4-5 op excursie naar het gemeentehuis. Omdat onze juf door haar rug is gegaan hebben we invaljuffen. Gisteren en eergisteren hadden we juf Caroline en vandaag juf Elisabeth. Zij is wethouder op het gemeentehuis en vroeger juf. Daarom gingen we naar het gemeentehuis daar kwamen we binnen en mochten we naar de vergaderkamer en mochten als gemeente Giessenlanden vergaderen. De juf vertelde over de keten. Er hingen oude ketenen van vroeger in de vergaderkamer. Een wethouder doet veel, zoals zorgen voor oude mensen dat die bijvoorbeeld een traplift krijgen.
Er is ook een meneer die zorgt dat ze niet te veel geld uitgeven. En twee vrouwen die zorgen dat alle afspraken worden geregeld. Toen gingen we naar het kantoor van de juf. Op een bordje stond WETHOUDER. We mochten even binnen kijken, toen gingen we door een lange gang naar een deur, op het bordje stond BURGEMEESTER. We gingen naar binnen, het was een grote kamer met een tafel, stoel, bureau en een grote tafel met wat spulletjes. De juf kwam met een doosje aanlopen en legde het op de tafel. Ze maakte een doosje open en in het doosje zat de keten van de burgemeester, sommige kinderen mochten hem om hebben.
Toen gingen we weer door een lange gang en kwamen we bij een balie en een pingpongtafel. Daar gingen we snel weer weg. We liepen een trap af en door een gang, we zwaaiden naar de mensen die in een kantoor aan het werk waren. We liepen om een paal en terug door de gangen. Toen kwamen we op dezelfde plek terug als we begonnen. Toen kwamen we bij een balie en een fotokamertje om foto’s te maken. En we kwamen bij de uitgang, daar moesten we twee aan twee lopen en toen kwamen we terug op school.

Dit was de excursie van het gemeentehuis!

Groetjes, Eva Los!

Foto’s staan in een album op de site.